Nasze wieloletnie doświadczenia wskazują, że długość i miejsce realizowanych przez nas szkoleń wpływają na efekty całego procesu. Ośmiogodzinne moduły szkoleniowe często nużą Uczestników – są po prostu zbyt długie. Dlatego jeśli rozważasz organizację szkolenia weź pod uwagę kilka krótszych modułów i przeprowadzenie ich w siedzibie Twojej firmy. Poniżej dowiesz się dlaczego rekomendujemy ten model szkoleń.
Standard rynkowy a ludzka percepcja
Na rynku dominuje standard 8-godzinnego dnia szkoleniowego. Bierze się on ze stosowanej od lat praktyki wysyłania pracowników do firmy szkolącej, która organizuje grupowe szkolenia otwarte. Wówczas wiąże się to z dojazdem do odległych miejsc, czasem do innego miasta. W takim scenariuszu ciężko o skrócenie dnia szkoleniowego i wydłużenia całego procesu o kilka dni, ponieważ czas dojazdu Uczestników uniemożliwia wykorzystanie pozostałej części dnia na pracę. Zwiększa też koszty ponoszone przez nich lub ich pracodawców. Ponadto każdy kto był na 2-dniowym 8-godzinnym szkoleniu wie co go czeka po otwarciu Outlooka w pierwszym dniu po powrocie do firmy. Jest to jednak optymalne ze strony instytucji szkoleniowych, które dzięki temu maksymalizują wykorzystanie sal.
Naszym zdaniem należy przede wszystkim zadbać o efekty szkolenia, czyli maksymalne przyswojenie nowych umiejętności i wiedzy. Tu ograniczeniem jest ludzka percepcja, która z naszych obserwacji zauważalnie zmniejsza się po czwartej godzinie szkolenia.
Krótsze moduły i kilka spotkań dedykowanych
Jeśli tylko to możliwe realizujemy szkolenia w siedzibie Klienta (ew. online) i od początku przekonujemy do skracania modułów szkoleniowych. Ze względu na specyfikę naszych usług prowadzimy jedynie szkolenia zamknięte i dedykowane, co sprzyja modelowi krótszych i cyklicznych spotkań. Skrócone moduły, podczas których dana grupa szkoli się przez np. 2-4-godziny pozwalają po szkoleniu wrócić do codziennych obowiązków i „na gorąco” wykorzystywać nabyte umiejętności oraz wdrażać poznane rozwiązania. Następne spotkanie odbywa się kolejnego dnia lub np. po tygodniu, co naturalnie pozwala lepiej utrwalić poznany materiał. Jest to dobry czas na spisanie pytań i wątpliwości, które pojawiły się przy używaniu poznanych rozwiązań. To też dobry moment na zgromadzenie nowych pomysłów zrodzonych po szkoleniu, które można przedyskutować z doświadczonym trenerem i całą grupą warsztatową na następnym spotkaniu.
Oszczędność czasu i atmosfera pracy
Dzięki organizacji szkolenia w miejscu pracy Uczestników oszczędzamy ich czas dojazdu i dostosowania się do nowego otoczenia. Szkolenie w znajomym środowisku firmowej sali konferencyjnej i atmosfera pracy sprzyjają skupieniu na zawodowych zagadnieniach. Gdy szkolenia przybierają formę warsztatu nad rozwiązaniami analitycznymi w danej firmie, czasem konieczne jest zasięgnięcie pewnych informacji od innych pracowników np. z działu księgowości czy IT. W takiej sytuacji, ich obecność za ścianą sali konferencyjnej ułatwia to zadanie.
Szkolenie 8h a może 2 po 4h?
Jeśli tylko jest takie życzenie ze strony Klienta – oczywiście zrealizujemy szkolenie 8-godzinne. Zawsze jednak uczciwie informujemy o naszych doświadczeniach i rekomendacjach skrócenia modułów na rzecz organizacji kilku spotkań. Zdajemy sobie jednak sprawę, że czasem jest to jedyna możliwość przeprowadzenia szkolenia ze względu na organizację pracy w firmie – choćby ze względu na kalendarze pracowników czy dostępność wolnej sali. Robimy wówczas wszystko, aby efekty szkolenia były jak najlepsze. Jeśli jednak firma ma do przeszkolenia np. 2 grupy, najlepszym rozwiązaniem jest aby obie grupy szkoliły się tego w tych samych dniach po około 4 godziny. Wykorzystujemy wtedy każdego dnia w pełni salę konferencyjną, korzystając jednocześnie z zalet opisanych w poprzednim akapicie.